Robotyka i matematyka - rozwój kompetencji matematycznych, technologii i inżynierii...

 Najlepsze narzędzia TIK

Kompetencje kluczowe, trochę teorii...

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 165 i 166,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:

Pierwsza zasada europejskiego filaru praw socjalnych stanowi, że każda osoba ma prawo do dobrej jakości i włączającego kształcenia, szkolenia i uczenia się przez całe życie w celu utrzymania i nabywania umiejętności, które pozwolą jej w pełni uczestniczyć w życiu społeczeństwa i skutecznie radzić sobie ze zmianami na rynku pracy. Wyraża ona również prawo każdej osoby do terminowego i dostosowanego do potrzeb wsparcia na rzecz poprawy perspektyw zatrudnienia lub prowadzenia działalności na własny rachunek, w tym wsparcia w szkoleniu i zmianie kwalifikacji zawodowych, dalszym kształceniu oraz poszukiwaniu pracy. Wspieranie rozwoju kompetencji jest jednym z celów ujętych w wizji tworzenia europejskiego obszaru edukacji, który pozwoliłby na „wykorzystanie w pełni potencjału edukacji i kultury jako sił napędowych zatrudnienia, sprawiedliwości społecznej i aktywności obywatelskiej, a także jako sposobu na doświadczenie europejskiej tożsamości w całej jej różnorodności”.
(...)

W ramach odniesienia ustanowiono osiem kompetencji kluczowych:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
  • kompetencje cyfrowe,
  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
  • kompetencje obywatelskie,
  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,
  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Nie będę zanudzać całym dokumentem, można go znaleźć i przeczytać w całości tutaj.

Dziś zaproponuję narzędzie, a w zasadzie zestaw narzędzi, który ułatwi rozwój kompetencji matematycznych, technologii i inżynierii.

Narzędzia TIK wspierające rozwój kompetencji matematycznych, technologii i inżynierii

Najlepsze narzędzia TIK

Tym długim wstępem zapraszam na artykuł poświęcony zestawowiLEGO Mindstorms oraz temu jak go wykorzystać w rozwoju kompetencji matematycznych, technologii i inżynierii. 
A propos, jeden z moich artykułów już był poświęcony narzędziu rozwijającemu te kompetencje, zapraszam do lektury "Metoda eksperymentu - robotyka - Lego WeDo"

Cóż to jest to LEGO Mindstorms ? Jest to zestaw klocków, bardzo bogaty w różne element konstrukcyjne, pozwalające na budowę urządzeń, a nawet maszyn. Dodatkowo wyposażony jest w jednostkę sterującą znajdującymi się w zestawie silnikami i czujnikami.

Klocki jak i jednostka sterująca, być może się domyślacie, nie wystarczą, aby w pełni wykorzystać ten zestaw do rozwoju kompetencji. Kluczowym elementem będzie komputer z zainstalowanym odpowiednim oprogramowaniem.

Osobiście polecam wersję uproszczoną, wydaną dość dawno temu i trudno dostępną na platformę Windows. Jest możliwość, aby w pewien sprytny sposób zainstalować sobie to oprogramowanie, ale to już dłuższa historia. Chętnie opowiem zainteresowanym, dlatego zachęcam do kontaktu ze mną. 

Co znajdziemy w oprogramowaniu ? Mógłbym rzec wszystko ;-) No, ale nie wszystko będzie nam potrzebne, aby poznać możliwości zestawu opisane w tym artykule.

Ekran główny aplikacji to samouczek, który przeprowadzi nas przez poznanie zestawu, uporządkowanie poszczególnych elementów, podłączanie silników i czujników, zbudowanie pierwszego robota i wprawienie go w ruch. 

Przyjrzyjmy się zatem bliżej budowie i sposobie wprawiania konstrukcji w ruch. Zanim to zrobimy trzeba ją poskładać z klocków. Wystarczy, że klikniemy w ikonę ze strzałką podpisaną "Make a Straight Move" i rozpoczniemy przygodę ;-)

Po krótkim wstępie dotrzemy do instrukcji montażu, która składa się z kilkudziesięciu kroków.

Wykonując kolejne kroki dotrzemy do miejsca, w którym rozpoczniemy tworzenie programu. Samouczek pokaże jakie elementy użyć, aby wprawić naszego robota w ruch.


Do dzieła ! Prawidłowo połączona z komputerem jednostka sterująca spowoduje, że w oznaczonych na ekranie programu miejscach pojawią się kolejno: informacja o podłączeniu z nazwą podłączonej kostki brick oraz dane elementów jakie zostały do niej podłączone. 

Łączenie z komputerem może być kłopotliwe, warto poszukać informacji o tym jak to zrobić w samym programie lub też skorzystać ze szkolenia, na które serdecznie zapraszam. Wystarczy się ze mną skontaktować przez formularz.

Tym sposobem wprawiliśmy naszego robota w ruch. No, ale to nie wszystko co on potrafi ;-) Wykorzystując znajdujące się w zestawie czujniki możemy zacząć wykorzystywać naszą maszynę do rozwoju kompetencji matematycznych. Technologia i inżynieria była rozwijana do tej chwili, to tak dla podkreślenia, co dzieciaki wchłaniają, nie zdając sobie nawet z tego sprawy ;-)

Nauka o kątach... W książkach, w zeszycie, na rysunkach, to wszystko jest takie nienamacalne. A w przypadku naszego robota możemy konkretnie pokazać, co to znaczy poruszać się i skręcać o zadany kąt. Kiedy to powinien być kąt prosty, a kiedy nie? Co stanie się, gdy robot skręci 4-ro krotnie pod kątem prostym ? Jaka będzie suma kątów skrętu, aby robot wrócił do miejsca startu ? To i wiele innych elementów z zakresu geometrii możemy poznać i pomóc przyswoić naszym uczniom.


Nie będę ograniczać Waszej wyobraźni jakimiś kolejnymi sugestiami. Zachęcam do zapoznania się ze wszystkimi samouczkami tego oprogramowania, skorzystania z zasobów Internetu, aby się zainspirować ;-) Jak będzie tego mało, to zawsze, no wiecie,... można kliknąć w formularz kontaktowy i dać mi znać, czego Wam trzeba ;-)

A tymczasem nie pozostaje mi nic innego jak polecić ten zestaw jako kolejne narzędzie TIK, wspierające rozwój naszych dzieciaków i ich kompetencji kluczowych.

Pozdrawiam i do następnego artykułu

WM

Prześlij komentarz

0 Komentarze