Kompetencje kluczowe, trochę teorii...
W ramach odniesienia ustanowiono osiem kompetencji kluczowych:
- kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
- kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
- kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
- kompetencje cyfrowe,
- kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
- kompetencje obywatelskie,
- kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,
- kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Dziś zaproponuję narzędzie, a w zasadzie zestaw narzędzi, który ułatwi rozwój kompetencji matematycznych, technologii i inżynierii.
Narzędzia TIK wspierające rozwój kompetencji matematycznych, technologii i inżynierii
Cóż to jest to LEGO Mindstorms ? Jest to zestaw klocków, bardzo bogaty w różne element konstrukcyjne, pozwalające na budowę urządzeń, a nawet maszyn. Dodatkowo wyposażony jest w jednostkę sterującą znajdującymi się w zestawie silnikami i czujnikami.
Klocki jak i jednostka sterująca, być może się domyślacie, nie wystarczą, aby w pełni wykorzystać ten zestaw do rozwoju kompetencji. Kluczowym elementem będzie komputer z zainstalowanym odpowiednim oprogramowaniem.
Osobiście polecam wersję uproszczoną, wydaną dość dawno temu i trudno dostępną na platformę Windows. Jest możliwość, aby w pewien sprytny sposób zainstalować sobie to oprogramowanie, ale to już dłuższa historia. Chętnie opowiem zainteresowanym, dlatego zachęcam do kontaktu ze mną.
Co znajdziemy w oprogramowaniu ? Mógłbym rzec wszystko ;-) No, ale nie wszystko będzie nam potrzebne, aby poznać możliwości zestawu opisane w tym artykule.
Ekran główny aplikacji to samouczek, który przeprowadzi nas przez poznanie zestawu, uporządkowanie poszczególnych elementów, podłączanie silników i czujników, zbudowanie pierwszego robota i wprawienie go w ruch.
Przyjrzyjmy się zatem bliżej budowie i sposobie wprawiania konstrukcji w ruch. Zanim to zrobimy trzeba ją poskładać z klocków. Wystarczy, że klikniemy w ikonę ze strzałką podpisaną "Make a Straight Move" i rozpoczniemy przygodę ;-)
Po krótkim wstępie dotrzemy do instrukcji montażu, która składa się z kilkudziesięciu kroków.
Wykonując kolejne kroki dotrzemy do miejsca, w którym rozpoczniemy tworzenie programu. Samouczek pokaże jakie elementy użyć, aby wprawić naszego robota w ruch.
Do dzieła ! Prawidłowo połączona z komputerem jednostka sterująca spowoduje, że w oznaczonych na ekranie programu miejscach pojawią się kolejno: informacja o podłączeniu z nazwą podłączonej kostki brick oraz dane elementów jakie zostały do niej podłączone.
Łączenie z komputerem może być kłopotliwe, warto poszukać informacji o tym jak to zrobić w samym programie lub też skorzystać ze szkolenia, na które serdecznie zapraszam. Wystarczy się ze mną skontaktować przez formularz.
Tym sposobem wprawiliśmy naszego robota w ruch. No, ale to nie wszystko co on potrafi ;-) Wykorzystując znajdujące się w zestawie czujniki możemy zacząć wykorzystywać naszą maszynę do rozwoju kompetencji matematycznych. Technologia i inżynieria była rozwijana do tej chwili, to tak dla podkreślenia, co dzieciaki wchłaniają, nie zdając sobie nawet z tego sprawy ;-)
Nauka o kątach... W książkach, w zeszycie, na rysunkach, to wszystko jest takie nienamacalne. A w przypadku naszego robota możemy konkretnie pokazać, co to znaczy poruszać się i skręcać o zadany kąt. Kiedy to powinien być kąt prosty, a kiedy nie? Co stanie się, gdy robot skręci 4-ro krotnie pod kątem prostym ? Jaka będzie suma kątów skrętu, aby robot wrócił do miejsca startu ? To i wiele innych elementów z zakresu geometrii możemy poznać i pomóc przyswoić naszym uczniom.
Nie będę ograniczać Waszej wyobraźni jakimiś kolejnymi sugestiami. Zachęcam do zapoznania się ze wszystkimi samouczkami tego oprogramowania, skorzystania z zasobów Internetu, aby się zainspirować ;-) Jak będzie tego mało, to zawsze, no wiecie,... można kliknąć w formularz kontaktowy i dać mi znać, czego Wam trzeba ;-)
A tymczasem nie pozostaje mi nic innego jak polecić ten zestaw jako kolejne narzędzie TIK, wspierające rozwój naszych dzieciaków i ich kompetencji kluczowych.
Pozdrawiam i do następnego artykułu
WM
0 Komentarze