Jak się okazuje programowanie to nie tylko software...

Dziś kontynuacja omawiania narzędzia TinkerCad. To już ostatni moduł tej aplikacji, moduł w którym możemy rozwijać kompetencje programowania naszych podopiecznych. Pozwolę sobie pominąć omówienie kwestii rejestracji i logowania, omówiłem ją szczegółowo w artykule "Projektowanie 3D dla najmłodszych". Przejdźmy zatem do ekranu, który ukaże się naszym oczom zaraz po zalogowaniu się:


Na głównym ekranie aplikacji widoczne są stworzone do tej pory projekty. Mamy możliwość tworzenia nowych oraz importowania istniejących programów.

Wybierzmy z galerii jakiś projekt, na jego podstawie przyjrzymy się wspólnie możliwościom tej aplikacji: połączenia programowania i projektowania 3D.


Programowanie pozwala m.in. na powielanie niektórych elementów, przez co tworzenie różnych konstrukcji może okazać się prostsze od rysowania każdego z elementów z osobna. Wybieram słonecznik.

Po wybraniu będziemy ten program kopiować do naszych zasobów z możliwością edycji.


Zatwierdzenie tzn. kliknięcie w "Kopiuj i edytuj" od razu przeniesie nas do edytora tego programu. Będziemy go edytować już w swoich zasobach, nie zmodyfikujemy programu autorowi ;-)


Programujemy budując naszą aplikację z klocków. Podstawy tej metody możemy poznać używając aplikacji opisanej w artykule "Programowanie nigdy nie było tak proste..." lub "Programowanie w przedszkolu, czy to możliwe...?"

Jak widzicie, stopień trudności programowania, nawet z klocków, rośnie z każdym kolejnym artykułem ;-)

Dosyć tego lania wody, przechodzimy do rzeczy... Po lewej stronie ekranu widzimy zestaw bloków, które zostały użyte do stworzenia programu, a w tym konkretnym przypadku kwiatu słonecznika.

Bloki połączone są w grupy: kształty, modyfikuj, sterowanie, matematyczne, dane i znacznik. W każdej grupie znajdują się inne bloki, których znaczenie jest związane z tym do jakiej grupy zastały zebrane:



Środek ekranu to miejsce na nasz program, a prawa część to wynik działania napisanego czy zmodyfikowanego kodu. Program uruchamiamy przyciskiem z symbolem play, czarny trójkąt. Możemy również zdecydować jak szybko nasz program będzie się wykonywać.

Uruchommy nasz program i zobaczmy wynik. Na tym krótkim filmie pokażę również różnice w prędkości działania programu. Czasem lepiej uruchomić go z największą prędkością.


Tak po krótce, jak działa ten program ? Tworzone są na początku elementy - płatki. Definiowany jest ich kształt i kolor. Są po tym powielane, wykorzystana jest w tym celu pętla. 

Po płatkach tworzony jest środek naszego kwiatka, czyli okrąg. Po tym przy użyciu kolejnej pętli i modyfikacji elementów połączonej z matematycznymi wyliczankami tworzony jest środek słonecznika.

Nie nauczę Cię drogi czytelniku programowania w jednym artykule, nie o to w nim chodzi ;-) Oczywiście zapraszam do kontaktu, możemy umówić się na szkolenie ;-)

No dobrze, ale czy to wszystko ? Otóż nie, to co nasz program przygotował możemy wyeksportować i wydrukować. Powiedzmy zatem, że przygotowany został program tworzący kwiat słonecznika ;-) Pamiętajmy, że program musi się zakończyć, abyśmy mogli wyeksportować nasze dzieło.

A wygląda ono tak, podgląd wygenerowany w Windows 10 domyślnym programie do podglądu wydruków 3D:


Dziękuję za uwagę, pozdrawiam serdecznie i zachęcam do śledzenia mojego bloga, strony na FB czy też profilu na ln

WM