Projektowanie 3D dla najmłodszych





 Drukarka 3D w szkole... Czemużby nie ;-)

Druk 3D jest popularyzowany coraz bardziej. Drukarki osiągają ceny, które nie są już zaporowe i na dobrą sprawę niewiele różnią się od cen średniej klasy kolorowej drukarki laserowej.

Drukowanie to jednak nie wszystko, zanim cokolwiek nasza drukarka stworzy musimy to uprzednio zaprojektować. Tutaj pojawiają się schody, przynajmniej tak może nam się wydawać. Drogie oprogramowanie, wymagające lata kształcenia i trudne w obsłudze. 

Nic bardziej mylnego... Polecam zainteresować się aplikacją Autodesk Tinkercad. Jest to narzędzie dostępne online, w obsłudze na tyle proste, że mogę polecić je najmłodszym.

Jak to z narzędziami dostępnymi on-line bywa pierwszym krokiem jest rejestracja:


Kolejny raz możemy skorzystać z konta założonego na popularnych portalach ;-)


Po zalogowaniu się, założeniu konta, od razu możemy przystąpić do pracy. Platforma TinkerCAD to nie tylko tworzenie obiektów 3D, co opiszę w tym artykule, ale również nauka programowania, tworzenie i testowanie prostych układów elektronicznych opartych o mikrokontroler Arduino.



Przejdźmy zatem do tworzenia 3D. Z menu po lewej stronie wybieramy "Projekty 3D" i tworzymy nowy projekt. Naszym oczom ukaże się przestrzeń robocza, na której będzie powstawał nasz projekt:


Narzędzia po lewej stronie ekranu służą do nawigowania - zmiany perspektywy widoku, powiększania i pomniejszania obrazu, kopiowania i wklejania elementów.


Prawa część to gotowe bloki, z których będziemy tworzyć naszą pracę, elementy, które nakładane jeden na drugi, będą w tych pierwszych usuwać ich część, tworzyć otwory.

Przejdźmy zatem do jakiegoś przykładu. Narysujmy klocek... Z form jakie są dostępne pobieramy te potrzebne do budowy. Zbudujmy podstawowy kształt klocka. Pobieramy go z prawej strony i przesuwamy do obszaru roboczego. Z dostępnego menu kształtujemy jego cechy jak wielkość, kolor itp.


Klocek jest pusty od spodu, musimy zatem przygotować bryłę której zadaniem będzie usunięcie materiału wewnątrz powstałego już klocka. W tym celu przygotowujemy nową bryłę, która we właściwościach będzie miała określoną funkcję - otwór:


Musimy teraz wpasować jedną bryłę w drugą...


Po spasowaniu brył trzeba dostosować wysokość tej wewnętrznej tak, aby otwór w naszym klocku uwzględnił płaszczyznę, na której umieścimy elementy, łączące go z innymi klockami. Aby upewnić się, że elementy są dobrze dopasowane do siebie, można wstępnie jeden wysunąć i sprawdzić, czy wielkości obu są odpowiednie.


Dodajmy zatem element, z którego formować będziemy tą część klocka, która łączyć się będzie z innymi. Wielkość, kształt i położenie musimy dokładnie określić względem stworzonego uprzednio elementu. Należy dostosować płaszczyznę na jakiej będzie się znajdował nowy element.


Dodawany element, po uprzednim dopasowaniu, kopiujemy i wklejamy tyle razy ile ma ich być na tworzonym klocku. Tak powstał pierwszy rząd elementów łączących.


Tak stworzony rząd elementów łączeniowych powielamy i budowa klocka dobiega do końca.


Po zakończeniu pracy nad elementami 3D możemy je wyeksportować do pliku, z jakiego możemy je wydrukować lub zlecić druk do proponowanych przez aplikację firm.




W tym przykładzie pobieramy dokument typu .stl. Jest to jeden z formatów, jakie mogą być drukowane. Pobrany plik możemy obejrzeć w podglądzie wydruku w Windows:


Serdecznie polecam to proste w użyciu oprogramowanie, dzięki któremu nasze dzieciaki mogą rozpocząć swoją przygodę z drukiem 3D.

To co ciekawe w tym oprogramowaniu, to możliwość wykorzystania, wydrukowania i składania z wydrukowanych elementów dostępnych projektów tj. np. dinozaur:


Wydrukowany i złożony model wygląda tak:


Zacznij projektować już dziś, program dostępny pod adresem https://www.tinkercad.com/

WM

Prześlij komentarz

0 Komentarze