Możliwe i proste zarazem ;-)
Zająłem się już tym tematem w jednym z artykułów dotyczących programowania... Nie był on jednak poświęcony narzędziu, jakie może być wykorzystane w przedszkolu.Artykuł będzie poświęcony aplikacji Scratch Jr. Oprogramowanie jest dostępne dla platform Android, OS (tylko iPad), Microsoft. Przykłady i sposób instalacji omówię wykorzystując wersję dla Android.
Pierwszym krokiem będzie pobranie i zainstalowanie aplikacji. Szukamy jej w sklepie z aplikacjami Google:
W sklepie Microsoft również znajdziemy tą aplikację, ale tylko w wersji bardziej zaawansowanej. W przypadku przedszkolaków sugeruję tę, którą omówię poniżej. Niestety nie jest ona dostępna pod system Windows.
Po zainstalowaniu oprogramowania, uruchamiamy je i od razu przechodzimy do ekranu powitalnego. Możemy tu zdecydować czy chcemy przystąpić do programowania, czy też zapoznać się z samouczkiem, a być może zmienić język. Służą do tego ikonki, kolejno: domek, znak zapytania oraz zębatka:
Pierwszym ekranem jest nasze centrum dowodzenia napisanych programów. Jest to ekran domowy, na którym możemy tworzyć nowe projekty, otwierać te jakie zostały przygotowane w przeszłości.
Wydaje się, że jesteśmy gotowi do rozpoczęcia programowania. W tym celu zaczniemy wybierać poszczególne klocki odpowiadające za ruch postaci. Tak stworzone oprogramowanie spowoduje, że obrazek jaki przygotowaliśmy, będzie posiadał aktywne elementy - postaci występujące w ułożonej przez nas historii:
Do wyboru mamy klocki odpowiadające za:
- uruchamianie programu
- komunikowanie się między programami
- ruchy
- zmianę stylizacji (np. powiększanie, pomniejszanie)
- generowanie dźwięków
- elementy warunkowe, pętle
- zakończenie programu
A tak prezentuje się program jaki napisałem:
Oprogramowanie posiada bogatą ilość postaci i różnych możliwości tworzenia historii. Jest darmowe, więc tym bardziej serdecznie je polecam.
Oczywiście jeżeli ktoś sądzi, że nie wyczerpałem tematu to ma rację ;-) Zapraszam do wykorzystania formularza kontaktowego i umówienia się na szkolenie z programowania w oparciu o aplikacje Scratch Jr.
WM
0 Komentarze