Programowanie w przedszkolu, czy to możliwe...?

 

Możliwe i proste zarazem ;-)

Zająłem się już tym tematem w jednym z artykułów dotyczących programowania... Nie był on jednak poświęcony narzędziu, jakie może być wykorzystane w przedszkolu. 

Artykuł będzie poświęcony aplikacji Scratch Jr. Oprogramowanie jest dostępne dla platform Android, OS (tylko iPad), Microsoft. Przykłady i sposób instalacji omówię wykorzystując wersję dla Android.

Pierwszym krokiem będzie pobranie i zainstalowanie aplikacji. Szukamy jej w sklepie z aplikacjami Google:


W sklepie Microsoft również znajdziemy tą aplikację, ale tylko w wersji bardziej zaawansowanej. W przypadku przedszkolaków sugeruję tę, którą omówię poniżej. Niestety nie jest ona dostępna pod system Windows.


Po zainstalowaniu oprogramowania, uruchamiamy je i od razu przechodzimy do ekranu powitalnego. Możemy tu zdecydować czy chcemy przystąpić do programowania, czy też zapoznać się z samouczkiem, a być może zmienić język. Służą do tego ikonki, kolejno: domek, znak zapytania oraz zębatka:


Pierwszym ekranem jest nasze centrum dowodzenia napisanych programów. Jest to ekran domowy, na którym możemy tworzyć nowe projekty, otwierać te jakie zostały przygotowane w przeszłości. 


Przejdźmy do ekranu, na którym rozpocznie się nasza przygoda z programowaniem. Znajdziemy na nim elementy odpowiadające za uruchamianie programu, stylizowanie występujących postaci, dodawanie nowych, stylizowanie i dodawanie scenerii i wreszcie programowanie ruchów postaci. Zróbmy to tworząc nowy projekt ikoną ze znakiem "+"

Zanim wprawimy nasza postać w ruch, zapoznajmy się z miejscem, w którym możemy ją wystylizować. Wystarczy dotknąć ikony z pędzlem przy postaci, którą chcemy stylizować. Ja zmienię jedynie kolor poszczególnych części ciała. Możemy prócz tego dorysować różne rzeczy lub też stworzyć własną postać od podstaw:


Wybierzmy teraz scenerię dla historii jaką przygotujemy programując ruchy naszej postaci:


Wydaje się, że jesteśmy gotowi do rozpoczęcia programowania. W tym celu zaczniemy wybierać poszczególne klocki odpowiadające za ruch postaci. Tak stworzone oprogramowanie spowoduje, że obrazek jaki przygotowaliśmy, będzie posiadał aktywne elementy - postaci występujące w ułożonej przez nas historii:


Do wyboru mamy klocki odpowiadające za:

  • uruchamianie programu
  • komunikowanie się między programami
  • ruchy
  • zmianę stylizacji (np. powiększanie, pomniejszanie)
  • generowanie dźwięków
  • elementy warunkowe, pętle
  • zakończenie programu
A tak prezentuje się program jaki napisałem:


Oprogramowanie posiada bogatą ilość postaci i różnych możliwości tworzenia historii. Jest darmowe, więc tym bardziej serdecznie je polecam.

Oczywiście jeżeli ktoś sądzi, że nie wyczerpałem tematu to ma rację ;-) Zapraszam do wykorzystania formularza kontaktowego i umówienia się na szkolenie z programowania w oparciu o aplikacje Scratch Jr.

WM

Prześlij komentarz

0 Komentarze