Układ okresowy pierwiastków - jak to wszystko zapamiętać... Ech...

 

Najlepsze narzędzia TIK

Fe -  żelazo, Au - złoto, Cu - miedź...

Zapewne dla części z uczniów zapamiętanie tych skrótów to droga przez mękę, wkuwanie na pamięć, ZZZ ;-) Zapewne duża część z Was, drodzy czytelnicy, pamięta jeszcze nie tylko same wzory poszczególnych pierwiastków, ale także ich właściwości tj. liczba atomowa, rodzaj, masa itp. 

Zapamiętanie przynajmniej podstawowych pierwiastków z ich nazwy, skrótu i zapewne właściwości jest nieuniknione. Jak zatem uatrakcyjnić pozyskanie tej wiedzy ? Co zaoferować uczniom, którzy mają kłopoty z zapamiętywaniem ?

Znalazłem mnóstwo narzędzi dostępnych w sieci, wspierających naukę chemii. Łączą one w sobie dobry zestaw potrzebnej wiedzy z zabawą. Zacznę od wiedzy...

Aplikacja Chemia, dostępna na smartfon z systemem Android. Do pobrania ze sklepu Google. 


Zacznijmy od tytułowego układu pierwiastków. Oczywiście znajdziemy go w aplikacji. Dostępne są z jego poziomu informacje szczegółowe, dotyczące każdego pierwiastka.


Aplikacja może znaleźć równania reakcji chemicznych, nawet jeśli właściwa lub lewa część jest nieznana, pomaga w chemii organicznej i nieorganicznej. Odkryte reakcje będą wyświetlane w postaci zwykłej i jonowej. Formuły chemii organicznej są narysowane przez aplikację.

 

Kalkulator mas molowych. Wprowadź prawidłowo związek chemiczny, a kalkulator pokaże masy molowe i procenty elementów.

Do aplikacji dodano tabelę rozpuszczalności substancji. Uczniowie w każdej chwili mogą w prosty sposób sięgnąć po te informacje.


Aplikacja jest bardzo prosta w obsłudze, myślę że przyda się w codziennym zdobywaniu wiedzy z zakresu chemii.

Samo pokazanie danych to jednak nie wszystko, część z nich ma pozostać w głowach uczniów, smartfon w tym przypadku ma być jedynie uzupełnieniem wiedzy. Jestem promotorem "nauki przy okazji", nauki poprzez zabawę. Zaprezentuję jeszcze jedną aplikację w ramach tego samego artykułu. Nie zdarzyło się to do tej pory. Tym razem uznałem, że oba programy uzupełniają się wzajemnie, dlatego warto o nich napisać w tym samym poście ;-)

Metoda eksperymentu, czyli nauka przy okazji, nauka poprzez zabawę

Nauka przy okazji, nauka poprzez zabawę. Co mam na myśli ? Pisząc przy okazji rozumiem to tak, że uczeń, uczestnicząc w zajęciach, wykonując jakieś czynności, zdobywa wiedzę. Nie musi poświęcać dodatkowego czasu na zapamiętanie potrzebnych wiadomości. One same podświadomie zostają przyswojone. Bardziej fachowo można powiedzieć, że jest to metoda eksperymentu.

Przedstawiam aplikację, pozwalającą na zdobywanie wiedzy z zakresu skrótów i nazw pierwiastków chemicznych BondBreaker 2.0. Gra dostępna w przeglądarce internetowej jak i na platformach Android, Windows oraz Os.


Na czym polega rozgrywka ? Poznajemy budowę atomu, właściwości cząstek. Są one istotne z punktu widzenia planszy i zadania jakie mamy zrealizować. Jedną z właściwości cząstek o tym samym ładunku jest fakt, że się odpychają. To ważne, aby o tym wiedzieć, zapamiętać to, a pierwsze etapy gry nam w tym pomogą.



Kolejne etapy to kolejne właściwości. Przyciąganie się cząstek o różnych ładunkach. W tym przypadku istotne z punktu widzenia realizacji zadania jakie nas czeka. Zadaniem w przedstawionych przykładach jest doprowadzenie cząstki naładowanej dodatnio do miejsca oznaczonego gwiazdką.

Pomiędzy poszczególnymi etapami gry uczestnicy dostają zastrzyk wiedzy. Informacje te z jednej strony potrzebne są do przejścia danego etapu gry, z innej zaś strony jest to istotna wiedza potrzebna do zapamiętania z zakresu programu chemii.


Sami oceńcie na ile ta gra uatrakcyjni zdobycie wiedzy z zakresu chemii. W mojej ocenie na pewno ją uatrakcyjni, zmotywuje uczniów poprzez grywalność, grywalizację do zdobycia wiedzy metodą eksperymentu.

Gra dostępna na stronie https://testtubegames.com/bondbreaker.html

Warsztaty chemiczne, eksperymenty bez probówki

Pamiętam, że zajęcia, na których coś syczało, coś dymiło, coś zmieniało kolor, były najciekawsze. Doświadczenia, które robiliśmy w domu czy na zajęciach na długo zapadały mi w głowie. Kości czy skorupki jajek, które robiły się miękkie jak galareta po wymoczeniu ich w occie. Zmiana barwy soku z czerwonej kapusty po dodaniu octu. To wszystko to oczywiście nic innego jak reakcje chemiczne. Program przewiduje nie tylko ich wykonanie, ale również nabycie umiejętności zapisywania ich. Przekazuje też wiedzę z zakresu łączenia się w związki chemiczne poszczególnych cząstek.

Jest narzędzie z obszaru TIK, które wspiera tą część procesu uczenia się chemii. Ale o tym już w kolejnym artykule, który zostanie opublikowany za tydzień.

Zachęcam do korzystania opisanych w tym poście aplikacji, poszukiwania kolejnych w sieci i wzbogacania procesu nauczania poprzez stosowanie narzędzi TIK.

Dziękuję za uwagę, serdecznie Was pozdrawiam i do usłyszenia za tydzień. 

WM

Prześlij komentarz

0 Komentarze