Sprawdzian to stres dla ucznia... Niekoniecznie ;-)

Najlepsze narzędzia TIK

Nawet najzdolniejsi uczniowie stresują się w czasie weryfikacji ich wiedzy...

Od wielu lat w szkołach panuje niepisana zasada ZZZ: zakuj, zdaj, zapomnij. Tak wiele już razy w ostatnim kilkudzisięcioleciu zmieniane były systemy nauczania, podstawy programowe. Nasze dzieciaki są przeciążone ilością wiedzy, jaką pompujemy im do głów. Nie odkrywam Ameryki pisząc o tym. Zdaje się, że potwierdzam jedynie słuszność zasady ZZZ, która daje uczniom szansę na przebrnięcie przez przygotowany dla nich system.

Istnieje w tym wszystkim szansa na to, aby wesprzeć nasze pociechy. Dać im poczucie bezpieczeństwa i spokoju. Wszystko zależy o nas, od tego w jaki sposób podejdziemy do sprawy przekazywania wiedzy młodym pokoleniom. Możemy to robić bez żadnych refleksji i tłuc do głów to co zapisano w wytycznych. Dlaczego jednak tak ma być ? Przecież wszystkie wytycznie mogą być interpretowane tak, aby dzieciaki z jak największym pożytkiem przeszły przez cały system kształcenia. Aby wyniosły z procesu kształcenia wszystkie niezbędne i potrzebne do życia rzeczy.

Mimo tych wszystkich zabiegów, ułatwiających uczniom przyswojenie wiedzy, a raczej jej zdobycie, nie unikniemy systemowych potrzeb związanych z oceną nabytych umiejętności. Czy to możliwe, aby proces ten powodował niewielki stres ? A może, aby tego stresu nawet nie było ? Uważam, że tak ;-) Postawmy sobie za cel to, aby uczeń nie kojarzył sprawdzianu z czymś nieprzyjemnym. Przygotujmy dla niego zabawę, dzięki której przyjemnym będzie samo przygotowanie się do niej i tym samym uczestniczenie w niej. Załóżmy, że sprawdzian to gra, grywalizacja dla całej klasy. Jak to zrobić ? 

Sięgnijmy po narzędzie technologii informacyjno-komunikacyjnej przygotowane specjalnie na tą okazję

Aplikacją, która sprosta tej potrzebie jest Kahoot. Webowe narzędzie pozwalające przygotować grę, quiz. Taką formę sprawdzianu mogą przygotować sami uczniowie. Dzięki temu zdobycie wiedzy potrzebnej do uczestnictwa w grze, będzie się odbywać w czasie jej przygotowywania. Czy praktykowaliście już takie rozwiązanie ? Czy wasi uczniowie przygotowywali kiedykolwiek zagadnienia na klasówkę sami dla siebie ? Jeszcze nie ? Czas najwyższy, aby spróbować i zobaczyć jakie efekty to przyniesie.

Aplikacja Kahoot jak czytaliście przed chwilą jest narzędziem webowym. Jak się domyślacie, znajdziemy je w sieci. Korzystać z niego będziemy mogli po założeniu konta, po zalogowaniu się. 

Co ważne, aplikacja jest anglojęzyczna. Posiada swoją wersje przygotowaną w języku polskim. Niestety nie wszystkie jej funkcjonalności zostały przetłumaczone. Warto zatem korzystać z wersji anglojęzycznej, aby nie ograniczać się co do możliwości przygotowywania gier. Przedstawię kilka przykładów korzystania z tej aplikacji w wersjach polskiej i angielskiej. 

Zalogujmy się do aplikacji, zarejestrujmy konto. Posiadając konto u jednego ze znanych dostawców tej usługi proces rejestracji będzie szybki.


W czasie procesu rejestracji będziemy musieli zadeklarować z jakiego typu konta będziemy korzystać. Przykłady jakie będę omawiać pokażę na koncie nauczycielskim.


Po zakończeniu procesu rejestracji i zalogowaniu się na konto, od razu przechodzimy do ekranu głównego aplikacji.


Nie musimy na tym etapie jeszcze nic tworzyć. Aplikacja jest bardzo popularna przez co społeczność, która z niej korzysta, stworzyła mnóstwo quizów. To co my sami będziemy przygotowywać również może być udostępnione dla innych. 

Zerknijmy zatem na jakiś gotowy projekt, zobaczmy jak go wykorzystać. Wybieram projekt Angry Birds ;-)

Z technologią nie ma co przesadzać, wszystko z umiarem...

Z takim komentarzem mierzyłem się ostatnio, czytając posty zamieszczane na FB w grupach powstałych dla nauczycieli. Prawda jest stety albo niestety taka, że brak rozwoju, unikanie podążania za technologią spowoduje trudności jakie pojawią się bardzo szybko. Dzieciaki bardzo szybko mierzą się z rzeczywistością, która jest nasycona wszelkimi udogodnieniami jakie technologia ze sobą niesie. Niewykorzystywanie jej na etapie rozwoju w edukacji podstawowej spowoduje pewną ułomność, z którą ciężko będzie sobie poradzić. Nie odwracajmy się zatem od tego co przynosi nam rozwój, podążajmy z nurtem i doskonalmy umiejętności, które są obecnie pożądane. Umiejętności jeszcze kilkadziesiąt lat temu zupełnie nieznane i niepotrzebne, dziś faktycznie niezbędne.

Wracając do narzędzia... Zagrajmy w jedną z gier przygotowanych przez któregoś z użytkowników Kahoot. Musimy zdecydować w jaki sposób chcemy przeprowadzić tę rozgrywkę z naszymi podopiecznymi.


Rozgrywka musi zostać skonfigurowana. Czy pytania mają być zadawane losowo, czy odpowiedzi mają być losowo układane, czy to gra indywidualna, czy w grupach i wiele, wiele innych.


W trybie gry indywidualnej każdy z uczniów powinien wejść na stronę podaną na ekranie startowym, który prezentowany jest nauczycielowi. Ekran ten można wyświetlić na tablicy multimedialnej. Będą na nim prezentowane wyniki gry w czasie rzeczywistym.


Po dołączeniu do gry lista uczestników będzie widoczna na ekranie nauczyciela. Gracze będą czekać na rozpoczęcie wyzwania.


Gdy już wszyscy gracze będą obecni, nauczyciel rozpoczyna rozgrywkę. Tak jak quiz został przygotowany, tak też przebiegać będzie rozgrywka. Odpowiedź może być jedna lub kilka. Można tak przygotować pytanie, aby karty z odpowiedziami przesuwać w odpowiednie miejsca.


Rozgrywka kończy się po udzieleniu odpowiedzi na wszystkie pytania. Następuje po tym podsumowanie.


Zdobywanie wiedzy nie musi być zakuwaniem. Jednym z ciekawszych sposobów będzie nauka "przy okazji". Jak to nauka przy okazji ? No tak, przecież taki test to nie tylko pomysł na sprawdzenie wiedzy w atmosferze wolnej od stresu. Opisane narzędzie można wykorzystać do wspólnego przejścia przez przygotowaną opowieść, z ilustracjami i odpowiedziami. Wspólnie z dzieciakami można wybierać właściwe odpowiedzi w ramach opowiadania o jakichś wydarzeniach czy też zasadach. Czy to zatem historia, czy fizyka, może chemia lub j. polski. W każdym z tych przypadków odpowiednio przygotowany test może być doskonałym wypełnieniem lekcji, której zwieńczeniem może być gra, w której uczniowie wezmą udział indywidualnie. Ostatecznie systemowi stanie się za dość i w dzienniku wylądują jakieś oceny ;-)

W tym krótkim poście opisałem coś, co można w Kahoot znaleźć zaraz po założeniu konta. Oczywiście nie wszystko co znajdziemy będzie odpowiadać naszym potrzebom. W takiej sytuacji trzeba skorzystać z możliwości tworzenia własnych quizów.

Zachęcam Was, drodzy czytelnicy, do poznania możliwości aplikacji Kahoot. Tworzenia własnych gier, wykorzystywania ich na zajęciach, jako prace indywidualne i wszystkie inne jakie przyjdą Wam do głowy.

Oczywiście nie wyczerpałem tematu, bo to nie jest poradnik jak obsłużyć tą aplikację tylko co można w niej znaleźć i jak uruchomić ;-) Jeżeli ktokolwiek potrzebuje bardziej zgłębić tajniki tego narzędzia, to serdecznie zapraszam do kontaktu. Wystarczy uzupełnić formularzaby skontaktować się ze mną, może umówić na szkolenie ;-)

Aplikacja dostępna pod adresem https://kahoot.com

Dziękuję za uwagę i do usłyszenia w kolejnym artykule. 

WM

Prześlij komentarz

0 Komentarze