Jak nie Teams, to co...?

Najlepsze narzędzia TIK

Technologie informacyjno-komunikacyjne alternatywą dla Teams...

Nie każdy o tym wie, że prowadzenie zajęć online nie musi być realizowane przez narzędzie firmy Microsoft. Można skorzystać z alternatywnego rozwiązania, w sporej części darmowego, jakim jest Google ClassRoom. Tej aplikacji poświęcę ten artykuł, zapraszam do lektury.

Podstawą wykorzystania tej platformy jest posiadanie lub założenie konta na portalu Google. Uczniowie naszej klasy też powinni mieć założone konta na tej platformie, będzie im zdecydowanie łatwiej wykorzystać wszystkie możliwości tej aplikacji.

Po założeniu konta lub też, gdy już je posiadamy, należy zalogować się do usług Google. To wystarczy, aby rozpocząć wykorzystywanie tej aplikacji. Ja na swoim koncie posiadam założone zajęcia, które widać na poniższej stronie. Świeżo utworzone konto nie posiada żadnych zajęć, trzeba je najpierw stworzyć.



Zajęcia tworzymy klikając w symbol "+" znajdujący się w prawym górnym rogu okna aplikacji. Jeżeli nie mamy jeszcze stworzonych zajęć, na środku strony będzie znajdować się ikona pozwalająca na stworzenie pierwszej grupy, klasy.

Dla nowych zajęć musimy zdefiniować podstawowe informacje potrzebne do ich identyfikacji.


Stworzyłem zajęcia z przedmiotu informatyka. Zostałem po tym przekierowany do strony głównej, która będzie widoczna dla naszych uczniów. Będzie też głównym kanałem komunikacyjnym. Możemy ją spersonalizować pod nasze potrzeby.

Na stronie widoczny jest kod zajęć, dzięki któremu uczniowie uzyskają do nich dostęp.


Możemy już zatem komunikować się z uczniami czy ogłaszać im różne sprawy dotyczące zajęć. Przejdźmy do sekcji zadania. To miejsce, w którym możemy skorzystać z zasobów classroom i weryfikować wiedzę uczniów.


Jako przykład przygotuję jedno pytanie. Zostanie ono zadane uczniom, którzy dołączą do zajęć. Oprócz samego pytania możemy dodać kilka elementów, które mogą być wykorzystane do rozwiązania danego zadania - film, grafika, łącze do jakiejś strony itp. Możemy również zdefiniować sposób oceny dla tego zadania. Czy to nie cudowne rozwiązanie ? Uczeń odpowie, system oceni, wystarczy ocenę przepisać do dziennika ;-)


Czymże byłyby zajęcie bez uczniów...? Aby mogli oni w nich uczestniczyć  należy im dostarczyć kod widoczny na stronie głównej zajęć, można ich również zaprosić.

Wykorzystajmy zatem w pełni opisywane narzędzie TIK


Jak zajęcia widzi uczeń, gdzie znajdzie zadanie jakie właśnie przygotowaliśmy? Po wysłaniu zaproszenia do zajęć, uczniowie otrzymują wiadomość mail z linkiem. Wystarczy go otworzyć, aby dołączyć do przygotowanych zajęć. Strona jest niemalże identyczna jak dla nauczyciela. Brakuje na niej zakładki z ocenami.


Sprawdźmy zatem jak wygląda rozwiązanie zadania przygotowanego przez nauczyciela. Przejdźmy do zakładki "zadania" , tam będzie znajdować się to co zostało nam przekazane do wykonania.


Przygotujemy teraz odpowiedź. Uczeń w tym przykładzie udziela jedynie odpowiedzi na zadane pytanie. Taką formę pracy wybrałem. Jest ich więcej przez co odpowiedzi ucznia mogą być również bogatsze ;-)

Odpowiedź przesłana, jak to wygląda po stronie nauczyciela ? Wszystkie oddane prace, odpowiedzi na pytania, nauczyciel znajdzie w sekcji "do sprawdzenia" . Widać tu wszystkie zadania jakie zostały przekazane uczniom, ilości zwróconych zadań do sprawdzenia, ilość tych, które zostały już ocenione.


Ocena zadania jest bardzo prosta, gdy dodatkowo w czasie jego tworzenia zdefiniujemy parametry oceny, zostanie ona przyznana automatycznie. Ja w omawianym przykładzie wystawiłem ocenę manualnie, dodałem komentarz, który zostanie przekazany wychowankowi.


Uczeń widzi na swojej tablicy, że zadanie zostało ocenione i zwrócone. Ani teraz, ani poprzednio nie można było już modyfikować odpowiedzi. Można to robić do czasu oddania zadania do sprawdzenia.


Wydaje się, że to już wszystko... Nic bardziej mylnego ;-) Czym byłoby prowadzenie zajęć bez możliwości kontaktu z uczniami na żywo ? Jak prowadzić zajęcia wirtualne bez tablicy ? Odpowiedzi na te pytania znajdą się w kolejnych artykułach poświęconych pozostałym narzędziom Google. Korzystanie z nich wspólnie z ClassRoom w pełni wyczerpuje potrzeby, jakim musimy sprostać w czasie prowadzenia zajęć zdalnie.

Jeżeli artykuł nie wyczerpuje wystarczająco zagadnień związanych z ClassRoom, wystarczy skontaktować się ze mną przy pomocy formularza i umówić na szkolenie ;-)

Jak zapowiedziałem powyżej - niebawem na blogu pojawią się artykuły poświęcone Google Meet, czyli narzędziu do prowadzenia telekonferencji oraz Google Jamboard, czyli wirtualnej tablicy.

Dziękuję za uwagę, zapraszam do czytania innych artykułów z mojego bloga. Do usłyszenia w kolejnym artykule.

WM


Prześlij komentarz

0 Komentarze